Батькам

Вчимося домовлятись з дітьми

Часто батьки звертаються до психолога з проблемою відсутності порозуміння з дитиною, споживацьке відношення дитини до батьків і просять поради, як краще спілкуватися з дитиною. Замість порад, пропоную наступний діалог:

 

Син: Я хочу ігрову приставку Х-ВОХ
Мама: Навіщо?
Син: Я буду грати. Це здорово. Там можна рухатися.
Мама: А чому у тебе все ще його немає?
Син: Тому що ти не купуєш!
Мама: А чому я не купую?
Син: Тому що в тебе грошей немає.
Мама: Зовсім-зовсім немає?
Син: Є, але на Х-ВОХ ти їх не витратиш
Мама: А чому?
Син: Тому що ти їх витрачаєш на інші речі.
Мама: На які?
Син: Напевно, на більш потрібні.
Мама: Що може змінити ситуацію?
Син: Якщо ми будемо менше витрачати?
Мама: Від чого ти готовий відмовитися заради Х-ВОХ?
Син: Від кіно і цукерок
Мама: Можеш порахувати, скільки за місяць зекономиш таким чином?
Син: Близько тисячі
Мама: Скільки місяців будеш так збирати на Х-ВОХ?
Син: Півтора року.
Мама: Можеш почекати півтора року? Пожити півтора року без кіно і цукерок?
Син: Ні
Мама: Є ще ідеї?
Син: Я піду працювати?
Мама: Куди тебе візьмуть в 11 років працювати? Хто тобі буде платити?
Син: Нікуди. Не знаю.
Мама: Поки ти цього не знаєш, поки не придумав, як заробляти гроші, що ще ти можеш запропонувати для досягнення мети?
Син: Тобі треба більше заробляти.
Мама: Прекрасно. Можеш підказати, як мені більше заробляти?
Син: Більше працювати.
Мама: А де мені взяти на цей час?
Син: Щось інше не робити.
Мама: Наприклад? Чи не спати, не їсти, не відпочивати я не можу. Куди ще йде мій час?
Син: Ти ще ходиш в магазин, готуєш, миєш посуд.
Мама: Що ще?
Син: Ще пилососиш
Мама: Що з цього я можу не робити? Хто буде робити це замість мене?
Син: Я можу пилососити, мити посуд.
Мама: Супер! Я як раз збиралася купувати посудомийку. Вона коштує стільки ж, як Х-ВОХ. Але якщо посуд митимеш ти, то посудомийка мені не потрібна. Ти готовий мити посуд щодня, якщо ми купимо Х-ВОХ?
Син: Звичайно!
Мама: Ти готовий мити півроку посуд, поки знову не назбираємо на посудомийку?
Син: Готовий.
Мама: А якщо ти не виконаєш домовленість? Якщо я куплю Х-ВОХ, а ти відмовишся мити посуд? Як мені тоді бути?
Син: Ну, буде чесно, якщо ти забереш у мене Х-ВОХ
Мама: А якщо ти нагрєшся за два дні, Х-ВОХ тобі набридне і ти перестанеш мити посуд? У мене тоді не буде ні грошей на посудомийки, ні чистого посуду. Що я буду відчувати? Що б ти відчув на моєму місці?
Син: Що мене обдурили.
Мама: Ти будеш далі продовжувати вірити людині, яка тебе обдурив?
Син: Ні.
Мама: Будеш далі з ним про щось домовлятися, щось для нього робити?
Син: Ні.
Мама: Ти матимеш ще якісь бажання, після того, як Х-ВОХ отримаєш?
Син: Звичайно.
Мама: Тобто, ти розумієш, що якщо ти, отримавши Х-ВОХ, порушиш умови нашої домовленості, то подальші твої бажання я не буду намагатися виконати? Ти розумієш, що в твоїх інтересах виконувати умови договору?
Син: Звичайно.
Мама: Що може завадити тобі виконати умови?
Син: Я можу втомитися.
Мама: Як пропонуєш вирішувати проблему?
Син: Давай у мене буде вихідний від посуду в неділю
Мама: Добре. Домовилися?
Син: Домовилися.


Порівняйте з іншим діалогом:


Син: Я хочу Х-ВОХ

Мама: Давай я куплю, але за це ти завжди будеш мити посуд протягом року, крім вихідного дня. А якщо не будеш, то я тобі більше ніколи нічого не куплю.


Начебто домовленість за фактом та ж сама. Але результат - різний. У другому випадку умови дитині нав'язані дорослим. У першому випадку - дитина сама (за допомогою навідних запитань) прийшов до домовленості, а значить рівень усвідомленості і відповідальності за дотримання умов договору буде вище. І ще дитина отримала досвід вирішення життєвої задачі.

 

Безпека дітей в Інтернеті


     Інтернет-технології стали природною складовою життя дітей і сучасної молоді. Комп′ютер є не тільки розвагою, але й засобом спілкування, самовираження та розвитку особистості.
     Самостійне пізнання інформаційного світу дозволяє розширити коло інтересів дитини і сприяє її додатковій освіті, спонукає до кмітливості, привчає до самостійного розв′язання задач.
    Всесвітня мережа також задовольняє потребу підлітків у лідерстві. Діти, які добре знають комп’ютер та Інтернет, більш адекватно оцінюють свої здібності та можливості, вони більш цілеспрямовані та кмітливі. Щоб повноцінно орієнтуватись у віртуальному просторі, дитині треба вчитися структурувати великі потоки інформації, дотримуючись основних правил безпеки в мережі.
     Всеукраїнське соціологічне дослідження, проведене Інститутом соціології НАН України в 2009 році, виявило тривожні тенденції: понад 28% опитуваних дітей готові надіслати свої фотокартки незнайомцям у Мережі; 17% без коливань діляться інформацією про себе і свою родину (адреса, професія, графік роботи батьків, наявність цінних речей у домі тощо); 22% дітей періодично потрапляють на сайти для дорослих; 28% дітей, побачивши в Інтернеті рекламу алкоголю або куріння, хоча б один раз спробували їх купити, а 11% − спробували купувати наркотики; близько 14% опитуваних час від часу відправляють платні SMS за бонуси в онлайн-іграх і лише деякі звертають увагу на вартість послуги. Лише у 18% випадків дорослі перевіряють, які сайти відвідує дитина, тільки 11% батьків знають про такі онлайн-загрози, як “дорослий” контент, азартні ігри, онлайн-насилля, кіберзлочинність.
З метою надання батькам і педагогам допомоги з питань захисту дітей від впливу шкідливої інформації розроблено ряд посібників і складено перелік рекомендованих для дітей онлайн-ресурсів. Зазначені матеріали допоможуть відкрити дітям цікавий, корисний і, головне, безпечний Інтернет.
    Лист Міністерства №1/9-768 від 06.11.09 "Про захист дітей та молоді від негативних інформаційних впливів"
Посібники, які Міністерство пропонує використовувати батькам і педагогам для навчання дітей безпечному користуванню Інтернетом:
     - Діти в Інтернеті: як навчити безпеці у віртуальному світі: посібник для батьків / І. Литовченко, С. Максименко, С Болтівець [та ін.]. – К.: ТОВ “Видавничий будинок «Аванпост-Прим»”, 2010. – 48 с. (http://online-bezpeka.kyivstar.ua).
    - Виховання культури користувача Інтернету. Безпека у всесвітній мережі: навчально-методичний посібник / А. Кочарян, Н. Гущина. – К., 2011. – 100 с. (http://old.mon.gov.ua/images/newstmp/2011/18_02/3/4press.pdf).
   - Безпечне користування сучасними інформаційно-комунікативними технологіями / О. Удалова, О. Швед, О. Кузнєцова [та ін.]. – К.: Україна, 2010. – 72 с.
   - Памятка для батьків “Діти. Інтернет. Мобільний звязок”, розроблена Національною експертною комісією України з питань захисту суспільної моралі (http://www.moral.gov.ua/news/311/).
    - Перелік рекомендованих для дітей онлайн-ресурсів, затверджений на засіданні Національної експертної комісії України з питань захисту суспільної моралі (рішення N 2 від 20.04.2010).